Jeden z gości przybyłych do Żyrardowa powiedział: „Więcej dowiem się o kraju czytając jego poezję, niż kolorowe magazyny”. W piątek 12 kwietnia odbył się w Żyrardowie XIII Światowy Dzień Poezji.
„Człowiek Ziemi Żyrardowskiej”, to prestiż oraz rozpoznawalność. Tytuł ten przyznawany jest mieszkańcom naszego powiatu corocznie od 2009 roku. Kandydaci byli zgłaszani spośród osób fizycznych oraz osób prawnych mających swoją siedzibę w granicach powiatu żyrardowskiego. Osoby zgłoszone były podzielone według regulaminu na 4 kategorie: Kultura, Sport, Biznes oraz Życie Publiczne. W kategorii Kultura pod uwagę brane było popularyzowanie kultury, w kategorii Sport – propagowanie sportu i turystyki, w kategorii Biznes – rozwój przedsiębiorczości, a w kategorii Życie Publiczne – wpływ na społeczność lokalną. Kapituła konkursu wybrała ze zgłoszonych po 5 kandydatów. Głosowanie przebiegało w tym roku innowacyjnie, ponieważ po raz pierwszy postanowiono uruchomić specjalną platformę sms-ową, na której każdy z kandydatów został oznaczony osobnym numerem do głosowania.
W dniach od 7 do 15 marca odbyły się w Żyrardowie Narodowe Dni Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”. Uroczystości obejmowały wernisaż wystawy pod tytułem „Zaplute karły reakcji”, mszę, koncert patriotyczny, spotkanie autorskie z historykiem Leszkiem Żebrowskim oraz spotkanie autorskie z Tadeuszem Płużańskim, autorem książki „Bestie”.
W Galerii Resursa od 15 marca można podziwiać „Oblicza polskiego plakatu” – wystawę 33 plakatów z liczącej kilkaset egzemplarzy kolekcji państwa Danuty i Jerzego Brukwickich. Ekspozycja obejmuje głównie plakat artystyczny powojennej Polski, starając się wykazać bogactwo tendencji i stylów polskich grafików XX wieku. – To karkołomne przedsięwzięcie, by sprawić, aby tak mała próbka tak obszernego nurtu w polskiej sztuce stała się dla niego reprezentatywna – mówił podczas wernisażu Jerzy Brukwicki. Przybliżył też gościom historię narodzin plakatu i rozwoju jego polskiej szkoły. Wystawę będzie można podziwiać w Resursie w marcu i kwietniu br.
Mężczyzna idealny: nad wyraz opiekuńczy, niepospolicie przystojny i nieprzyzwoicie bogaty. Zresztą bogactwo Christiana Greya to nie jedyna nieprzyzwoitość, z którą przyjdzie nam się zetknąć, jeśli zechcemy śledzić przygody Any Steele podczas lektury „50 twarzy Greya”. Mężczyzna idealny, gdyby nie jedna mroczna tajemnica, którą główna bohaterka będzie stopniowo odkrywać, poznając fascynujący świat zabaw dla dużych dziewczynek i niegrzecznych chłopców.
Jego nie zamurują żadne klimaty… „Czteroletni Festiwal to w sumie 25 tysięcy metrów kwadratowych wystaw” – podaje w swoim felietonie „Mnie nie zamurują żadne klimaty” Festiwalu Miasto Gwiazd – Artur Krajewski. Taka pokaźna próbka twórczości dzisiejszych artystów daje mi jako widzowi materiał do poważnej refleksji nad kondycją współczesnej sztuki. Refleksji o tyleż gorzkiej, że sama w jakimś sensie czując się artystą, chciałabym, aby sztuka była ważną częścią życia każdego człowieka.
Patrząc na prace wystawione na zeszłorocznym Festiwalu, zauważam dwie tendencje w sztuce, każdą równie bolesną w swej skrajności: mamy obecnie do czynienia ze sztuką bardzo zaangażowaną, bardzo polityczną, bardzo mimetyczną i obrzydzająco „aktualną” lub też ze sztuką samą dla siebie, sztuką zamkniętą na odbiorcę, kompletnie nie znajdującą kontekstu w rzeczywistości. Zatraciliśmy sztukę w rozumieniu klasycznym – pojmowaną jako kunszt, jako umiejętność przestrzegania pewnych reguł. Zresztą nie jest to zjawisko stricte współczesne, prawdopodobnie bowiem żaden wybitny artysta, który kiedykolwiek tworzył, nie zostałby nazwany geniuszem, gdyby nie przekroczył jakiejś reguły, gdyby nie był odkrywczy. Tym niemniej, artyści naszych czasów nie przekraczają granic, aby doskonalić sztukę, by stworzyć nowe reguły, które spowodują, że sztuka stanie się ich horacjańskim ponadczasowym pomnikiem. Artyści naszych czasów przekraczają granice, po to, aby zostały przekroczone – i to jest sztuką współczesną.
Pogadajcie z Widawskim odc. 1 - Jarosław Marek SpychałaMaciej Widawski rozmawia z Jarosławem Markiem Spychałą ...
|